Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tilsyn

 

Dato for uanmeldt tilsyn: 31.10.23 og 07.11.23. 

Dato for tilsynsmøde: 11.12.2023 Deltagere ved tilsynsmødet: Tina, pædagog – Puk Sønderskov Sørensen, leder – Lene, pædagog, Jannie, forældre – Betina Elisabeth Søegaard Gjøl, sektionsleder, Gry Bender Larsen og Ebbe Søgaard, tilsynsførende konsulenter. 

De tilsynsførende bød velkommen til mødet og fremlagde observationerne fra de to tilsynsbesøg. 

I både vuggestue og børnehave blev der observeret en hensigtsmæssig organisering samt fordeling og positionering af personalet i forhold til børnegrupperne. I vuggestuen blev der fx observeret at børnene i løbet af formiddagen var delt op i mindre grupper; nogle var ude at lege og gå en tur, mens en anden gruppe børn legede på stuen sammen med en voksen. Denne voksne var positioneret i øjenhøjde med børnene, idet hun havde placeret sig centralt på gulvet. Børnene legede og udforskede stuen med tæt guidning fra den voksne. 

I børnehaven blev der observeret en morgensamling, hvor der femstod en klar rollefordeling mellem de to voksne der deltog. Den ene voksne stod for samlingen, som havde et sprogstimulerende og fællesskabsorienteret indhold. Den anden voksne støttede op om organiseringen og guidede de børn der fandt det udfordrende at deltage i samlingen. 

Tilsyn i Dagtilbud – Hillerød Kommune 2022-23 Kommunale dagtilbud, selvejende og private institutioner. 3 Der blev endvidere observeret en klar rollefordeling og positionering af personalet i forbindelse med modtagelse af børn på ’’åbne stuen’’. En voksen havde etableret en aktivitet med modellervoks, som tiltrak mange børn. Den anden voksne tog imod de børn der blev afleveret og hjalp børnene videre ind i leg og aktivitet. 

De fysiske lege og læringsmiljøer er tydelige og aldersrelevante i hele dagtilbuddet, på nær på en enkelt stue. Det er tydeligt for børnene hvad de kan lege med hvor, og der er de rette genstande til legene (fx service i køkkenet, bøger i nå højde, biler hvor man kan lege bil leg mm.) Børn og personale benyttede miljøerne relevant i forbindelse med tilsynet. I både vuggestue og børnehave sås det, at personalet igangsatte, opretholdt og udbyggede lege og aktiviteter via deres aktive tilstedeværelse. Personalet gik, alt efter karakteren af aktiviteten, hhv. foran, ved siden af eller bag ved børnene. Fx sås der i børnehaven et eksempel på en voksenstyret safarileg, hvor børnenes fantasi og ideer var med til at udvikle legen undervejs. 

Det udendørs legemiljø er ligeledes tydeligt og varieret, og der blev set et eksempel på vandleg i vandpytter for vuggestuen. Det havde regnet meget, og legepladsen var fyldt med store pytter. En lille gruppe børn og en voksen var trukket i regntøjet og legede med vand. Ud fra børnenes reaktioner var det en meget populær leg. Ud fra tilsynets vurdering var legen et eksemplarisk eksempel på at introducere de små børn til natur, udeliv og science. Generelt sås der et eksemplarisk lege- og læringsmiljø i vuggestuen. 

Personalet sås i tæt samspil med børnene, greb børnenes udspil og opstillede afstemte udfordringer for børnene. I hele dagtilbuddet sås der en omsorgsfuld og empatisk tilgang til børnene. Personalet gik i øjenhøjde med børnene og lyttede omhyggeligt til børnenes udlægning af en ’’sag’’. Hvis børnene kom til at opføre sig uhensigtsmæssigt, ved fx at slå, blev børnene guidet og hjulpet videre med nærvær og omsorg. Der hørtes ingen irettesættelser eller hævede stemmer i forbindelse med tilsynet. Personalet igangsatte lege og aktiviteter med fællesskabsorienteret sigte, fx ’’Lille hund’’, ’’safarileg’’ og ’’perlebord’’ i værkstedet. I disse aktiviteter kunne alle børn være deltagende ud fra eget udgangspunkt. Der blev endvidere observeret mange fine lege børnene imellem, hvor venskaber og fantasi kunne udfolde sig. Der blev i forbindelse med tilsynene hørt mange aldersrelevante dialoger. 

I vuggestuen blev der sat ord på genstande, mad, handlinger og følelser. I børnehaven blev dialogerne udbygget af personalet, og personalet brugte tid på at lytte til børnenes fortællinger. Der blev endvidere observeret samlinger med et sprogstimulerende indhold, og børnene har overordnet set adgang til læsemiljøer med bøger i nåhøjde. Personalet talte i et roligt tempo og toneleje. 

Tilsyn i Dagtilbud – Hillerød Kommune 2022-23 Kommunale dagtilbud, selvejende og private institutioner 4. Den tydelige indretning og klare rammesætning samt den omsorgsfulde tilgang med et blik for børns forskellige udgangspunkt skaber et inkluderende, empatisk miljø. Dette er godt for alle børn – og særskilt vigtigt for børn i en udsat position. 

Personalets fokus på at igangsætte fælles lege er hensigtsmæssigt særligt for børn i udsatte positioner. Børnene havde en høj grad af aldersrelevant medbestemmelse fx ved formiddagsmåltidet og i forhold til hvilke lege og aktiviteter, de ville deltage i. Store dele af huset er indrettet efter et børneperspektiv, og alle de observerede lege og aktiviteter var planlagt ud fra et børneperspektiv. 

Puk og Tina sagde, at de kunne genkende tilsynets observationer. Det er dejligt at blive fagligt set. Der udtryktes glæde over, at tilsynet kan se kvaliteten af det pædagogiske arbejde. Samtidigt fortalte Puk og Tina, at der lige nu arbejdes på, at få indrettet det sidste grupperum, så det kommer til at være lige så tydeligt kodet, som de øvrige grupperum. Dette rum er ekstra svært at indrette, da det har mange døre og hermed mange gang linjer. Samtidigt benyttes rummet til ’’åbne stue’’ og det er også her, at de børn der har behov for det, sover til middag. Rummet skal derfor indrettes med en hvis grad af fleksibilitet. Det blev givet udtryk for, at selvom det var en smule kompliceret, kan det selvfølgelig lade sig gøre at få rummet til at være lige så tydeligt kodet som de øvrige grupperum. Arbejdet er i gang. 

Betina supplerede med at sige, at hun var glad for, at tilsynet har set det gode pædagogiske arbejde der udføres i hverdagen i dagtilbuddet. Betina hæftede sig særskilt ved observationer der beskrev personalets relationskompetence, at de møder børnene hvor de er, samt at de evner at skabe tryghed i børnegruppen ved at gå foran, være en tydelig ’karavanefører’. 

Jannie supplerede med, at også hun kunne nikke genkendende til alle tilsynets observationer. Hun genkendte ligeledes udfordringen med indretning af ’’åbne stuen’’. Som forældre har Jannie erfaring med at aflevere på forskellige stuer, og var enig i, at der på den nuværende ’’åbne stue’’ er færre muligheder for at aflevere sit barn i et tydeligt lege- og læringsmiljø. I dette grupperum er miljøerne ikke så tydelige, og som forældre ved man ikke hvor legetøj og spil mv. har plads. 

 

Kategori: Ingen bekymring

 

 

 

 

 

 

Vi havde uanmeldt tilsyn i uge 42 2021, og anmeldt tilsyn december 2022.

Opsamlende konklusion på baggrund af tilsynet:

Børnene i Lønhuset er aktive. De kravler rundt og leger med hinanden. De er trygge, de kommunikerer med hinanden og de har øje for hvor der en voksen. De voksne er tæt på – og de tilbyder at bygge videre på det de kan se børnene gerne vil. Det ses i vuggestuen og det ses i børnehaven. Efter frugt fortsætter nogle af børnene i børnehaven de lege, de var i gang med inden frokost. Pædagogerne sørger for, at det der har interesse kan blive holdt i gang over længere tid. Andre børn er i gang med lege rundt i lokalet. Her oser af legestemning. De voksne i Skattekisten åbner døren til fællesrummet – indenfor er der en rar stemning. Der er dialog med børnene og de voksne imellem – med en særlig atmosfære. De voksne er i dag optaget af at indrette og gøre klar til nye læringsmiljøer med nyt legetøj, den dag tilsynet er der. Udenfor i fællesrummet er der også gode muligheder for at spejle sig i dem, der kan lidt mere. En voksen følger med et barn herud og lader barnet gå foran. Hun er tæt på – hvis noget skulle blive for udfordrende. Samtidigt er hun bevidst over at børnene lærer meget af hinanden – alle er noget særligt og gør det der med læring i forskelligt tempo. Udenfor på legepladsen er der nye redskaber. De inviterer til den store leg og afprøvning af hvad man kan - og næsten kan. Her er det også godt, at de voksne er tæt på. Det giver tryghed. Og nogle gange udfordrer dem i nærmeste udviklingszone.

Der er tydelig tegn på, at der i Lønhuset arbejdes med at videreudvikle praksis og skabe nye gode læringsmiljøer. Også hverdagsrutinerne er der fokus på. Der er opsamlet erfaringer fra corona-tiden, og der er truffet beslutninger om, hvad der skal videreføres. Der er en løbende dialogisk evaluering ift. børnene og hvilke greb og læringsmiljøer der virker. Der er rigtigt mange eksempler på god pædagogisk praksis. Det næste bliver – fortæller lederen - at arrangere forældremøde med oplæg om sanser – kan de mærkes, hvordan bruger vi dem, hvordan hjælper vi børnene. Fokus vil endvidere være på at videreudvikle evalueringskulturen og at videreudvikle den styrkede pædagogiske læreplan. Desuden skal det tværfaglige samarbejde undersøges – hvad er vi nysgerrig efter og hvad giver undring og stof til nye prøvehandlinger? Desuden er det vigtigt at vi har overgange i fokus. Endeligt vil jeg gerne at vi får undersøgt hvordan vi kan sætte nye lege i gang og nye legegrupper. 

 Ebbe Søgaard, konsulent, dagtilbud Børn, Hillerød Kommune.

 

 

 

Vi havde uanmeldt tilsyn den 3.12.2019 og anmeldt tilsyn den 4.8.2020.

Hermed en redigeret udgave af samlet konklusion – efter inspirerende samtale ved tilsynsmødet:

 

Samlet konklusion Lønhuset

Børnene i Lønhuset er ved tilsynsbesøget fordelt rundt i hele huset. Der ses mange eksempler på, at børn og voksne i Lønhuset er i tæt dialog. Børnene mødes af engagerede og smilende voksne. Der arbejdes tydeligt med at se ”med børnene”, at inddrage deres ønsker og idéer. De voksne arbejder både indenfor og udenfor med små børnegrupper. De voksne er tæt på, og de kan også guide, trøste og hjælpe, når der er behov herfor.

Der ses også mange eksempler, hvor børnenes behov hurtigt aflæses, og hvor der alligevel gives rum for, at børn selv kan komme til at øve sig i at løse en udfordring. Andre gange er der voksne, der tager over og giver den nødvendige hjælp - eller tilfører legen viden og idéer. I en særlig børnegruppe arbejdes der med at lære at spille spil, også her er der en rar og anerkendende tone. Der er også her en rolig atmosfære ved overgange til næste aktivitet eller rutine. Børnene er trygge og de ved, hvad der skal ske.

De mange muligheder på legepladsen benyttes også flittigt. Der er gang i cyklerne, der leges ved gyngerne, der leges tagfat, børn leger med hinanden to og to eller tre og tre, ingen drysser rundt alene. De voksne er fordelt rundt på legepladsen, og der summer af børn i god leg - nogle gange guidet af en voksen, andre gange leges der f. eks. skjul, hvor man skal øve sig i at klare sig uden de voksne. Tilsynet bemærker efter at have tænkt ”hvor er de voksne ude på legepladsen”, at de voksne er i øjenhøjde med børnene på legepladsen – (grunden til at de ikke umiddelbart kan ses er, at de er i gang med lege med børnene, mens de er i fysisk øjenhøjde med børnene).

De mange udviklende dialoger vidner om, at man som medarbejdere og ledelse vægter at være i gode samspil med børnene – at børnene er deltager i udviklende og lærende relationer med andre børn og voksne. De voksne fordeler sig rundt blandt børnene, og der er en struktur som understøtter dette. Der er mange muligheder for at være i den ”længerevarende fælles opmærksomhed”, som fremmer børns læring. Læringsmiljøet i Lønhuset spiller fint sammen med mål og elementer i den styrkede pædagogiske læreplan (for eksempel leg, børneperspektiv, kommunikation og sprog) - og mange situationer vidner om en høj pædagogisk kvalitet.

Ebbe Søgaard, konsulent, dagtilbud Børn, Hillerød Kommune.
 

Dokumenter

Tilsynsrapport 2023

Shape Created with Sketch.

Lønhuset Tilsynsrapport 2022-2023.pdf

Shape Created with Sketch.