Pædagogisk læringsmiljøer

Pædagogisk læringsmiljø, leg og læring.
Læringsmiljøerne er at finde alle vegne gennem hele dagen.  De ses gennem de børneinitierede lege hvor børnene får mulighed for at udvikle deres fantasi og samarbejdsevner. Med der er altid en voksen i nærheden til sikre, at den udvikler sig positivt samt hjælpe med at lede legen nye steder hen.
Vores voksenstyrede aktiviteter er baseret på en legende og eksperimenterende tilgang ud fra Science. Her kan der opleves nyt og vi følger børnenes idéer eller det som de er optagede af. Der er mulighed for at bidrage med innovative og kreative løsninger i fællesskab med andre børn og voksne.

Rutinesituationerne er også meget vigtige læringsmiljøer: Når vi vasker hænder, tager tøj af og på, hælder op med små kander m.fl. Når vi dækker bord udfordres den matematiske intelligens, når børnene skal tælle tallerkener og kopper.

Selvhjulpenhed er i fokus i Lønhuset. Ved at guide og understøtte barnet i at blive selvhjulpen, styrker vi samtidigt barnets selvtillid. Barnet oplever succes, ved at øve sig og holde ud, så det til sidst lykkes med selv at lyne jakken eller tage sko på.

Vi arbejder hele tiden på, at gøre barnet klar til "at mestre det næste". Vi har fokus på processen frem for produktet. og er samtidig bevidste om at skabe en balance mellem læringsmiljø, leg og læring. Vi arbejder hele tiden ud fra hvor er barnet nu i sin udvikling og hvad er næste skridt. Vi sørger for, at "skubbe" barnet tilpas.  I Lønhuset arbejder vi også med at skabe børnefælleskaber på tværs af almen- og special.

Læringsmiljøer og børn i udsatte positioner

Det pædagogiske læringsmiljø skal tage udgangspunkt i et børneperspektiv, uanset om der er tale om rutinesituationer, børneinitierede lege eller voksenstyrede aktiviteter. De voksne følger børnene, og er nysgerrige på hvad der optager dem og følger deres initiativer.
Når vi er i stand til at gribe børnenes perspektiver og tage ved lære af dem, så er vi i stand til at udvikle vores praksis og tilpasse dem børnenes behov.
Børnene er en aktiv deltager i egen læring, men i visse kontekster kan der være faktorer som udfordrer den enkelte. Den kan være sprogligt, socialt, motorisk. Et eksempel kan være, at det kan være svært at "knække" koden til hvordan man kommer ind i børnefællesskabet og lege. Faktorerne kan være medvirkende til, at barnet kommer til at stå udenfor børnefællesskabet.  Her er det den voksnes ansvar at spille barnet god. Det vil sige, at vi viser barnet interesse, glæde og tillid. I nogle tilfælde benytter vi os af "det fælles tredje", som betyder at vi er fælles om at fx lege i sandkassen. Kort sagt så skaber vi relationer der gør er vi er med til at hjælpe barnet ind i fællesskabet.

I nogle tilfælde kalder vi på et samarbejde med PPR omkring en børnegruppe, hvor der er fokus på hvordan de voksne agerer omkring barnet og hvilke områder af læringsmiljøet vi kan justere på. Samt et tæt samarbejde med forældrene, så vi sikrer sammenhæng mellem hjem og dagtilbud.

Vi har Fremskudt Rådgivning en gang om måneden hvor vi har fokus på tidlig indsats ved at inddrage et tværprofessionelt team bestående af psykolog, socialrådgiver, sundhedsplejerske og logopæd. Det giver os mulighed for at reflektere sammen om hvad næste skridt kan være. I Lønhuset beder vi altid om forældrene om tilladelse til at tage et barn/børnegruppe op.

Vores læringsmiljøer byder bla. på:
* Bålplads
* Uderum med forskellige muligheder for at bruge kroppen, styrke sin fantasi og udfordre sig selv.  Med sandkasser, gynger, klatrestativ, rutsjebane, legehuse samt områder med skygge fra de store træer.
* Uderum som kan deles op i 2, så der kan være lidt ro omkring de yngste når der er behov for det.
* Puderum, med forskellige redskaber til at understøtte og udvikle børnenes fin og grov motorik
* Værksted hvor de kreative processer dyrkes
* Køkken, hvor børnehavebørnene har mulighed for at få indsigt i de forskellige madvarer, hvordan vi undgår madspil, bæredygtighed samt udvikle finmotorik når man fx skræller gullerødder eller skærer peberfrugt.
* Stuer, der er indrettet efter den gruppe børn som har deres daglige gang.