Den nye styrkede Læreplan

Hvad er pædagogiske læreplaner?

En pædagogisk læreplan er et dokument, som fortæller noget om, hvilke mål samfundet – efter demokratisk diskussion og vedtagelse i Folketinget eller byrådet – ønsker for opdragelsen af de kommende generationer. Hvad er det for nogle værdier, som skal være klangbund for vores pædagogiske praksis?

§ 8 a . Det Det enkelte dagtilbud skal udarbejde en pædagogisk læreplan for børn i aldersgruppen ½-2 år og aldersgruppen 3 år til skolealderen, der giver rum for leg, læring og udvikling. For den kommunale dagpleje udarbejdes læreplanen samlet for alle dagplejehjem tilknyttet den kommunale dagpleje.

Stk. 2. Den pædagogiske læreplan skal med udgangspunkt i sammensætningen af børnegruppen beskrive dagtilbuddets arbejde med mål for læring og indeholde overordnede pædagogiske beskrivelser af relevante mulige aktiviteter og metoder. Herudover skal det beskrives, hvordan udsatte børns læring understøttes. Læringsmålene er fælles overordnede mål for, hvilke kompetencer den pædagogiske læringsproces i dagtilbuddet skal lede frem imod, jf. stk. 1. Socialministeren fastsætter nærmere regler for indhold af og overordnede mål for læring i dagtilbuddene.

Stk. 3. Dagtilbuddets forældrebestyrelse samt kommunalbestyrelsen godkender den pædagogiske læreplan. Læreplanen skal evalueres årligt af forældrebestyrelsen i dagtilbuddet med henblik på eventuel revision.«

Vi har 2-3 temaer om året, hvor vi ved hver tema udarbejder et evalueringsskema (Anders Skriver -model). Vi bruger heri læreplanstemaerne når vi laver målene, således at vi kommer alle kompetencerne i gennem.

Derudover har vi også lavet en beskrivelse af hverdagspædagogikken hvor både børne-, forældre-, personale- og ledelsesperspektivet er tænkt ind.

1) Alsidig personlige udvikling (personlige kompetencer)
Børns personlige udvikling trives bedst i en omverden, der er lydhør og medlevende. Voksne, der engagerer sig i og ser børn, er vigtige fødselshjælpere for de drømme og ønsker, børn har. Samtidig med at børn skal have mulighed for at opleve sig selv som afholdte og værdsatte individer, der er beskyttet af et fællesskab, skal de også lære at se og forstå samspillet og de konflikter, der kan opstå med andre – både børn og voksne.

2) Sociale udvikling
Social kompetence udvikles i fællesskab med andre mennesker i venskaber, grupper og kulturer. De vigtige elementer i social kompetence er empati, evne til tilknytning og sociale færdigheder. Social kompetence er nøglen til fællesskabet, hvor børnene har mulighed for at udfolde sig – i leg, i samarbejde med andre om at løse opgaver og realisere drømme.

3) Kommunikation og sprog
Sprog er forudsætningen for at udtrykke sig og kommunikere med andre. Der findes mange forskellige sprog,som alle spiller en rolle i børns udviklingsproces og som skal have opmærksomhed. Talesprog, skriftsprog, tegnsprog,kropssprog og billedsprog er blot nogle af de kommunikationsformer, vi alle benytter os af.

4) Krop, sanser og bevægelse
Krop, sanser og bevægelse er redskaber til at erobre verden. Ved at styrke børns udvikling af motoriske færdigheder,styrke, udholdenhed og bevægelighed, styrkes også deres forudsætninger for at udvikle sig. I dagtilbuddet er der mangfoldige rammer og muligheder for at udfordre børnene til at bevæge sig.

5) Natur, udeliv og science
Udgangspunktet for at forstå verden er også forståelsen af den natur, mennesker lever i og har ansvar for. Naturoplevelser i barndommen bidrager både til den følelsesmæssige, mentale og fysiske udvikling. En naturfaglig dannelse skabes af oplevelser med, interesse for og viden om naturen i et miljø, hvor der er plads til at undres, stille spørgsmål og finde svar.

6) Kultur, æstetik og fællesskab
Kultur er udtryk for menneskers forståelse af og tilgang til verden. Det er gennem mødet med andre og det anderledes, vi definerer vores eget kulturelle ståsted og genkender vores egne kulturelle rødder. Det er i fællesskab med andre at vi

Den nye styrkede læreplan 2020.pdf

Shape Created with Sketch.