Legen – vigtigt redskab for læring.
Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.” (taget fra BUPL)
Gennem legen udvikler børn robusthed, kreativitet, innovation, nysgerrighed og sociale kompetencer. Legen understøtter børnene både socialt, følelsesmæssigt, kognitivt, sprogligt og det styrker børnenes selvreguleringsevne, som har stor betydning for deres personlige og sociale udvikling senere i livet.
I Lønhuset har vi fokus på at børnenes egne perspektiver og leg skal være styrende i vores pædagogiske arbejde, og at vores pædagogik og læring skal indgå i alle typer situationer gennem hele dagen – fx i rutinesituationer, i de planlagte pædagogiske aktiviteter og i de børneinitierede lege.
Vi har fokus på, at skabe gode legerum for børnene, som er med til at stimulere og give dem plads til deres spontane ytringer og meningsdannelse, ved at tilgodese legen.
Vi opmuntrer til variation og tager initiativer til at udvide børnenes egne lege.
Vi tilrettelægger stimulerende miljøer for forskellige lege, ved at have fokus på: formål, ting, indretning, afskærmning – TID.
Udeleg:
Vi understøtter børnenes gode oplevelser i uderummet ved at være nærværende og deltagende i uderummet og i børnenes lege.
Vi er opmærksomme, spørgende og kommenterende på børnenes lege i uderummet.
Vi støtter børnenes udforskning af deres egne grænser for hvad deres krop kan mestre. Dette gør vi ved sprogligt at opmuntre børnene til at forsøge sig med nye kropslige udfordringer og ved at den voksne fysisk viser nye muligheder for leg og bevægelse. Vi er nærværende og har en kropslig tilstedeværelse.
Børn får stimuleret deres sanser ved at være i uderummet. Denne sanseoplevelse er nødvendig for at barnet kan lære deres krop at kende. Børn udvikler deres kropsbevidsthed og følelsesmæssige indtryk. De lære sig selv og sin krops formåen at kende når de leger udenfor.