Overgang mellem vuggestue og børnehave

Vores kerneopgave i Lønhuset er at, "Vi vil gøre børn klar til at mestre det næste".

Vi prioriterer den "gode overgang", med det mener vi overgangen mellem hjem/vuggestue, vuggestue/bh & bh/HFO/Skole. Den gode overgang forbereder børnene på det nye som skal ske og gør at de lander trygt.

Vi arbejder med:

• Spirregruppen består af en blanding af de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn. De mødes sammen 1 gang ugentligt kl. 10-10.45 hvor de sammen med 1 voksen fra vuggestuen og 1 voksen fra børnehaven gennemgår et kontinuerligt og genkendeligt forløb med sang, historier og lege med afsæt i et tema: Fx ”De tre små bukkebruse”.
  • Overgangssamtale med deltagelse af forældre, 1 pæd fra vug, 1 pæd fra bh. Her har vi en drøftelse af hvordan vi bedst muligt understøtter barnet i overgangen samt en fælles forventningsafstemning. Overgangssamtalen ligger cirka 1-2 mdr. før barnet starter i børnehaven og varer 1 time. Pædagogen fra vuggestuen sørger for, at finde en dato/tid hvor både forældre og 1 pæd fra børnehaven har mulighed for at deltage.
  • Overgangspapir udfyldes af vuggestuen sammen med forældrene. De sørger for at videregive vigtige informationer til børnehaven.
  • Overgangsperiode vil vare fra vi har holdt overgangssamtalen og frem til barnets start i børnehaven. Børnene kommer på besøg og leger i børnehaven, efterhånden udvider vi det til at de også spiser med.
  • Overgangsmakkere vi vil forsøge så vidt muligt at samle børnene i mindre grupper ved overgangene, så de følges ad. Dette afhænger selvfølgelig af alder samt modenhed.

Mål for overgangsperioden:
•    Barnet skal føle sig tryg i opstarten i børnehaven.
•    Barnet får kendskab til børnehavelivet, får en fornemmelse af børnehavens rutiner og struktur. De får kendskab til børnehavens dagligdag       så som aktiviteter, toiletbesøg, garderobe, grupperum. De ved hvor deres garderobe er.
•    Barnet lærer de voksnes navne.
•    Barnet falder hurtigt til, så det er klar til at udvikle sig gennem leg og læring.
•    Barnet lærer, sine nye venner og omsorgspersoner at kende.
•    Forældrene føler sig velinformeret og trygge ved børnehaven.